1402/11/18

اهمیت بیمه بدنه برای خودروهای لوکس نامتعارف | خودرو لوکس خود را حتما بیمه بدنه کنید!

ممکن است برای شما این پرسش پیش آمده باشد که در صورت بروز تصادف با خودروهای لوکس، چه میزان از خسارت توسط بیمه شخص ثالث تامین می‌شود؟

آیا تمام آسیب‌های وارد شده به خودروهای گران قیمت از طرف راننده مقصر پوشش داده می‌شود؟ و در صورت افزایش قیمت خودروهای لوکس چه کاری بایستی انجام داد؟ در این مقاله همراه شما هستیم تا به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

معیار تشخیص خودرو لوکس از معمولی چیست؟

 

طبق مقررات بیمه، خودروها به دو گروه عادی (معمولی) و فاخر (لوکس) تقسیم می‌شوند:

 

خودرو عادی: وسیله نقلیه سواری که ارزش آن در زمان وقوع حادثه توسط کارشناسان ارزیابی خسارت برابر یا کمتر از سقف تعهدات بدنی که در آغاز هر سال اعلام می‌شود یا ۵۰ درصد دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام باشد.

 

خودرو فاخر (لوکس): وسیله نقلیه سواری که ارزش آن در زمان وقوع حادثه به دید کارشناسان ارزیابی خسارت بیشتر از سقف تعهدات بدنی که در آغاز هر سال اعلام می‌شود یا ۵۰ درصد دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام باشد.

روش محاسبه خسارت در تصادف با خودروهای لوکس

با توجه به قانون مربوط به خودروهای معمولی، در صورت وقوع تصادف با خودروی لوکس، راننده مسئول باید بیشترین میزان خسارت معادل سقف تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث را پرداخت کند. اصل این قانون این است که ارزش یک خودرو، مهم‌تر از ارزش یک انسان نیست، بنابراین بیشتر از نصف دیه یک مرد در ماه‌های حرام نباید باشد.

 

بنابراین، در چنین شرایطی، اگر خودروی دچار تصادف بیمه بدنه داشته باشد، می‌تواند از پوشش بیمه بدنه استفاده کند، در غیر این صورت، صاحب خودروی لوکس باید باقیمانده خسارت را پرداخت کند.

در اینجا، با ارائه مثال‌های ساده، به روش محاسبه خسارت در شرایط مختلف می‌پردازیم:

 

مثال ۱: تصادف با خودروی معمولی

 

اگر یک خودروی معمولی مانند سمند با یک خودروی دیگر مانند پژو ۲۰۶ تصادف کند و خسارتی حدود دو میلیون تومان به خودروی پژو ۲۰۶ وارد شود، تمام خسارت توسط بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت خواهد شد؛ زیرا هر دو خودرو در دسته خودروهای معمولی قرار دارند و همچنین مقدار خسارت وارد شده از سقف حداقل تعهدات مالی بیمه‌نامه کمتر است.

 

مثال ۲: تصادف با خودروی لوکس

 

فرض کنید یک خودروی پراید با یک خودروی لوکس که قیمت آن یک میلیارد تومان است تصادف کند و به دنبال آن آینه بغل خودرو خسارت ۱۰ میلیون تومانی ببیند. تعهد فرد مسئول در قبال این خسارت بر اساس این فرمول محاسبه می‌شود:

 

میزان تعهد مسئول حادثه = خسارت مالی وارد به خودروی لوکس × قیمت روز گران‌ترین خودروی معمولی به قیمت خودروی لوکس زیان‌دیده

 

بنابراین، مقدار خسارتی که به خودروی لوکس پرداخت می‌شود، برابر با حداکثر ارزش آینه بغل گران‌ترین خودروی معمولی در سال ۱۴۰۰ خواهد بود. (که از دنا پلاس و تندر۹۰ استفاده شده است)

 

این به معنای این است که حداکثر مبلغ ۳ میلیون تومان توسط بیمه شخص ثالث راننده پراید به خودروی لوکس زیان‌دیده پرداخت می‌شود.

 

تنها گزینه باقیمانده برای راننده زیان‌دیده این است که مابقی مبلغ خسارت را از طریق "بیمه بدنه خودروی لوکس" که برای آن بیمه کرده، پرداخت کند.

 

بیمه بدنه اتومبیل‌های گران‌قیمت

 

با توجه به قوانین بیمه شخص ثالث، نیاز به تهیه بیمه بدنه برای خودروهایی که ارزششان بسیار بالاست، بیش از پیش احساس می‌شود. این بیمه‌نامه می‌تواند خسارت‌هایی که بیمه شخص ثالث آن‌ها را پوشش نمی‌دهد، پرداخت کند.

 

همچنین با توجه به اهمیت ارزش خودرو در محاسبه بیمه بدنه، مالکان خودروهای لوکس باید به این نکته توجه داشته باشند که با افزایش ارزش ارز و افزایش قیمت خودروهای لوکس، باید به افزایش سرمایه در بیمه بدنه خودروها اقدام کنند. به عنوان مثال، اگر ارزش خودرو در زمان خرید بیمه بدنه ۵۰۰ میلیون تومان بوده و ارزش فعلی آن ۹۰۰ میلیون تومان باشد، میزان خسارتی که بیمه‌نامه برای شما پوشش می‌دهد، به میزان ۵۰۰ میلیون تومان، که در زمان خرید بیمه‌نامه مشخص شده، است.

 

در چنین شرایطی، خرید الحاقیه افزایش سرمایه در بیمه بنده بسیار برای شما مفید است !

 

 

 

نظرات کاربران